برای مشاوره رایگان، همین حالا تماس بگیرید

راهنمای جامع انتخاب قفل درب ضد سرقت

راهنمای جامع انتخاب قفل درب ضد سرقت
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید

     

    اگر بخوایم منطقی باشیم، قفل درب ضد سرقت، یکی از مهم‌ترین اجزای درب ضد سرقت هست. خرید یه قفل خوب، یکی از مهمترین اقدامات در جهت افزایش امنیت درب ضد سرقت به حساب میاد. شما بهترین و نفوذناپذیرترین درب رو هم که بسازی، اگر قفل خوبی نداشته باشه، دزد به راحتی وارد منزل میشه. پس کتاب راهنمای خرید درب ضد سرقت به ما میگه که دو تا نکته مهم رو باید موقع خرید درب ضد سرقت رعایت کنیم. اول اینکه، درب خوب و مستحکمی طراحی کنیم. دوم و شاید مهم‌تر، بهترین قفل رو بر روی اون درب نصب کنیم.

    یک درب ضد سرقت فول رو در نظر بگیرید. سه عدد قفل بر روی این درب نصب میشه. این قفل‌ها از پایین به ترتیب شامل قفل اصلی،‌ قفل پستچی و قفل شب بند هستند. البته درب‌های اکونومی معمولا قفل پستچی رو ندارن. حالا اینکه این سه مدل قفل چی هستن و چکار می‌کنند رو جلوتر کامل توضیح میدیم. فقط اینو بدونید که در مجموعه‌ی آگنیس، تمامی درب‌های مدرن، لوکس و سوپرلوکس، شامل هر سه قفل هستند. با ما همراه باشید تا با انواع قفل درب ضد سرقت بیشتر آشنا بشید.

     

    انواع قفل درب ضد سرقت

     

    الف) قفل اصلی

     

    قفل اصلی یا مرکزی، همون‌طور که از اسمش پیداست،‌ مهمترین قفل درب ضد سرقت به حساب میاد. همین قفل اصلی هست که معمولا شما هنگام خروج از منزل، اون رو قفل می‌کنید. قفل اصلی میتونه از انواع مکانیکی مثل قفل سه زبانه، قفل چنگکی یا قفل گاوصندوقی انتخاب بشه یا حتی میشه از قفل هوشمند به عنوان قفل اصلی استفاده کرد.

     

    قفل مونو بلاک (چند زبانه)

     

    میشه گفت که قفل سه زبانه‌ی معمولی، بر روی بیش از 90 درصد درب‌های ضد سرقت نصب میشه. برندهای معتبر درب ضد سرقت مثل آگنیس، بر روی درب ضد سرقت مدرن و درب ضد سرقت لوکس خودشون از قفل سه زبانه‌ی ترک برند کاله به عنوان قفل مرکزی استفاده می‌کنند. البته در درب ضد سرقت اکونومی، برای کاهش قیمت نهایی، از قفل سه زبانه‌ی تیپ ترک ایرانی استفاده میشه.

     

    kale kilit

     

    قفل چنگکی

     

    اگر خوب به عکس دقت کنید، می‌بینید که به جای زبانه‌های قفل‌های سه زبانه، در این قفل از دو زبانه‌ی چنگکی شکل در بالا و پایین استفاده شده. به همین دلیل هم بهش قفل چنگکی میگن. این زبانه‌ها، مانند چنگک در چهارچوب فرو می‌روند و ایمنی بالاتری نسبت به قفل‌های سه زبانه ایجاد می‌کنند. با این حال مغزی و کلید قفل چنگکی، مشابه مغزی و کلید قفل سه زبانه است.

     

    قفل چنگکی کاله

     

    قفل گاوصندوقی

     

    قفل گاوصندوقی رو میشه ایمن‌ترین نوع قفل درب ضد سرقت دونست. از اونجا که قفل گاوصندقی فاقد سیلندر هست، عملا وارد شده به منزل از طریق توپی زنی درب ضد سرقت غیر ممکن میشه. این قفل دارای بدنه‌ای از آهن گالوانیزه و زبانه‌هایی از جنس فولاد است. همونطور که در تصویر هم می‌بینید، کلیدهای قفل گاوصندوقی، مشابه کلیدهای گاوصندوق هستند. شاید تنها عیب قفل گاوصندوقی همین کلیدهای بلند اون باشن که مورد پسند بعضی از افراد نیستند.

     

    قفل گاوصندوقی

     

    قفل گاوصندوقی به صورت یک پکیج و همراه با  5 عدد کلید و رزت از جنس زاماک ارائه میشه. در قفل گاوصندوقی، بر خلاف قفل‌های چنگکی و سه زبانه‌ی معمولی، هر دو قفل اصلی و شب‌ بند قابلیت باز شدن توسط یک کلید را دارند.

     

    قفل آژیردار

     

    قفل‌های آژیردار از لحاظ ظاهری، نصب و استفاده، کاملا مشابه قفل‌های فولادی معمولی هستند. وجه تمایز این قفل‌ها با قفل‌های معمولی اینه که هنگامی که درب به طور کامل قفل شد، سیستم حفاظتی این قفل‌ها فعال میشه و در اثر هرگونه ضربه به قفل، ضربه به درب یا حتی استفاده از دیلم برای باز کردن درب، بوق هشدار ممتد و بلند قفل آژیردار به صدا درمیاد.

     

    قفل آژیردار آگنیس

     

     

     

    قفل هوشمند

     

    قفل هوشمند یا قفل دیجیتال، جذاب‌ترین نوع قفل درب ضد سرقت به حساب میاد. هر قفل دیجیتال، با توجه به مدل اون، یک سری امکانات جذاب رو به شما ارائه میده. تعدادی از امکانات پایه در همه‌ی قفل‌های هوشمند وجود داره؛ ولی در بعضی مدل‌های پیشرفته‌تر و البته گران‌تر، امکانات اضافه‌تری ارائه میشه. به طور مثال تمامی این قفل‌ها، قابلیت باز شدن توسط اثر انگشت،‌ کارت و رمز ورود رو دارند. البته نگران فراموشی رمز و گم کردن کارت نباشید. چون قفل‌های دیجیتال، مجهز به یک کلید مکانیکی مخصوص جهت مواقع ضروری هستند. مدل‌های جدیدتر قفل‌های دیجیتال، قابلیت اتصال به شبکه وای فای و همچنین اتصال به گوشی هوشمند یا سیستم هوشمند مرکزی منزل رو هم دارند که امکانات متنوعی مثل باز شدن درب از طریق گوشی و یا حتی از راه دور رو برای این درب‌ها فعال میکنه. به این دسته از قفل‌ها، قفل هوشمند میگن.

     

    قفل دیجیتال

     

    از اونجا که در قفل دیجیتال، قفل و دستگیره با همدیگه ادغام شده‌اند، خیلی اوقات به اونها دستگیره دیجیتال یا دستگیره هوشمند هم اطلاق میشه. البته شاید استفاده از عبارت دستگیره دیجیتال یا دستگیره هوشمند، صحیح‌تر هم باشه. زیرا در حقیقت، این دستگیره است که نسبت به دستگیره‌های کلاسیک تغییر کرده و یک دستگیره‌ی دیجیتال بر روی قفل چند زبانه نصب شده و عملکرد قفل رو کنترل میکنه. با این حال واژه‌ی قفل هوشمند یک اشتباه رایج در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنعت ساختمان است.

     

    ب) قفل شب بند

     

    اصلا قفل شب بند چی هست؟ قفل شب بند، یک مدل قفل کاملا مشابه قفل اصلی شماست. یعنی اگر قفل سه زبانه‌ی معمولی دارید، قفل شب بند شما هم از همون مدل قفل سه زبانه است و اگر قفل اصلی شما چنگکی یا گاوصندوقی باشه، قفل شب‌بند شما هم چنگکی یا گاوصندوقی خواهد بود.

    خب این که شد مثل همون قفل اصلی، پس به چه کاری میاد؟ قفل شب بند چند تا کاربرد داره که بهتون میگیم.

     

    کاربرد و مزایای قفل شب‌بند

     

    تعارف که نداریم. تو این دوره و زمونه، وقتی داخل خونه هم هستیم، امکان ورود دزد وجود داره. مخصوصا شب که در خواب ناز تشریف داریم. پس بهتره که قبل از خواب، درب منزل رو از داخل قفل کنیم. اما کی حوصله داره که بره سراغ لباس‌هاش و کلید رو از جیبش دربیاره و درب رو قفل کنه و صبح دوباره قفل بیرون رفتن درب قفل شده رو باز کنه؟

    اینجاست که قفل شب‌بند به کار میاد. با استفاده از قفل شب بند، قفل کردن درب ضد سرقت از داخل منزل، تنها با چرخش یک زبانه امکان‌پذیر است. اصلا به همین خاطر هم اسم قفل شب بند رو روی اون گذاشتند. حالا البته شب و روز هم فرقی نداره. هر وقت که شما داخل منزل باشید و درب رو قفل نکرده باشید، درب منزل شما تنها با یک زبانه ساده بسته شده و سارقان میتونن با استفاده از یک کارت ویزیت، درب رو باز کنن. پس حتما وقتی داخل خونه هستید، از قفل شب بنداستفاده کنید.

     

    قفل شب بند کاله

    قفل شب بند آگنیس

     

    مزیت دیگه قفل شب بند اینه که بالاخره هر چی تعداد قفل درب ضد سرقت منزل شما بیشتر بشه، سارقان به زمان بیشتری برای باز کردن درب نیاز دارند و عملا ایمنی درب و منزل با افزایش قفل، افزایش پیدا میکنه. به همین دلیل، با اضافه شدن قفل شب بند، شما در هنگام خروج از منزل، دو قفل دارید که می‌تونید اونها رو قفل کنید و امنیت منزل رو دو برابر کنید.

    سوالی که خیلی پرسیده میشه اینه که اگر وقتی خارج از منزل بودیم، بچه‌‌ای درب رو از داخل با قفل شب‌بند قفل کرد چکار کنیم؟ نگران نباشید. چون که قفل‌های شب‌بند، مثل قفل اصلی، امکان باز شدن از بیرون و توسط کلید رو دارند. پس در مواقع اضطراری مانند هنگامی که قفل شب‌بند توسط کودک از داخل قفل بشه یا برای فرد داخل منزل پس از قفل کردن درب از داخل اتفاقی بیفته، ساکنین حاضر در خارج از منزل میتونن با استفاده از کلید، قفل شب‌بند رو باز کنند.

     

    ج) قفل پستچی

     

    حتما شما هم حداقل در فیلم‌ها، قفل زنجیری پشت درب‌های قدیمی رو دیدید. این قفل‌ها که اخیرا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، قفل پستچی نام دارند. سیستم کاری این نوع قفل هم ساده بود. زنجیری که روی لنگه‌ی درب قرار داشت به درون حلقه‌ی متصل به چارچوب درب می‌رفت و درب به اندازه خیلی کم و در حدی که تنها امکان عبور یک نامه یا بسته‌ی پستی خیلی کوچک، باز می‌شد. اصلا دلیل نام‌گذاری این مدل قفل به نام قفل پستچی، همین مسئله بود. همچنین، استفاده از قفل پستچی در هنگام باز کردن درب، مانع از دیده شدن کامل منزل توسط فرد پشت درب میشه. این قفل، وقتی که فردی ناشناس پشت درب باشه و بخواهید در هنگام باز کردن درب،‌ احتیاط رو چاشنی کار کنید، بسیار مفید و کاربردی هست.

     

    زنجیر شب بند

     

    با گذشت زمان، طراحی قفل پستچی از نوع زنجیری به نوع حلقه‌ای تغییر پیدا کرد. در مدل جدید قفل پستچی، زنجیر با یک حلقه‌ی فولادی جایگزین شده. در قفل پستچی جدید، با چرخاندن یک زبانه‌ی قفل از داخل منزل، درب به راحتی قفل میشه ولی از خارج امکان باز شدن اون به هیچ وجه وجود نداره. این نوع قفل به عنوان یک آپشن بر روی تمامی درب‌های مدرن و لوکس آگنیس قرار دارد.

     

    حلقه قفل پستچی

     

    قیمت قفل درب ضد سرقت

     

    قیمت قفل درب ضد سرقت بسته به نوع و مدل اون متفاوت هست. اما اطلاع داشتن از چند نکته خالی از لطف نیست.

     

    • ✅ قفل اصلی و قفل شب‌بند در یک پکیج قرار دارند و کاملا مشابه هم هستند. پس اگر قصد داشته باشید که قفل اصلی رو از یک مدل و قفل شب بند رو از مدل دیگه، مثلا قفل اصلی گاوصندوقی و قفل شب بند سه زبانه معمولی انتخاب کنید، عملا غیر ممکن هست. چون با این کار هر دو پکیج قفل سازنده ناقص میشه و کاربردی برای اون نداره. مگر اینکه از سازنده بخواهید که قفل‌های باقی‌مانده رو به خودتون تحویل بده.

     

    • ✅ در مورد قیمت قفل درب ضد سرقت، گرانترین قفل درب ضد سرقت، قفل هوشمند هست که با توجه به امکانات، قیمت متفاوتی داره. در بین قفل‌های مکانیکی هم قفل آژیردار، قفل گاوصندوقی، قفل چنگکی و قفل سه زبانه به ترتیب بالاترین قیمت رو دارند.

     

     

    خرید قفل درب ضد سرقت

     

    همان‌طور که اصلاع دارید، تمامی درب‌های تولیدی در گروه صنعتی آگنیس، قابلیت سفارشی‌سازی دارند. به همین دلیل، این امکان وجود داره که هر یک از قفل‌های رایج بر روی درب مورد نظر شما نصب بشه. از همینجا می‌تونید برای خرید درب ضد سرقت اقدام کنید.

     

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.