برای مشاوره رایگان، همین حالا تماس بگیرید

قفل هوشمند درب ضد سرقت

قفل هوشمند درب ضد سرقت
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید

    یکی از اتفاقات تکراری که برای همه ما افتاده، اینه که وقتی از خونه بیرون میریم با خودمون فکر می‌کنیم که در رو قفل کردم؟ همش باید با شک و تردید و استرس به کارمون برسیم تا وقتی به خونه برگردیم و مطمئن بشیم که واقعا درب رو قفل کردیم. من که همش با خودم فکر می‌کنم که بالاخره یه روز اشتباه میکنم و وقتی به خونه برمی‌گردم با صحنه‌ی خالی شدن خونه مواجه میشم. اما راه حل خیلی ساده‌تر از این حرفاست. قفل دیجیتال، قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال و دستگیره هوشمند. اینها همه، عباراتی هستند که این روزها زیاد شنیده میشن. در آخر این مقاله از آگنیس باید به این نتیجه برسیم که اینها چی هستند و کدوم بیشتر به درد ما میخوره؟

     

    قفل الکترونیکی درب ضد سرقت

     

    قفل دیجیتال چیست؟

     

    خریداران درب ضد سرقت، همیشه به دنبال امنیت بیشتر هستند. اونها بعد از اینکه از امنیت چهارچوب و لنگه درب مطمئن میشن، به سراغ قفل درب ضد سرقت میان. قفل آژیردار رو میشه اولین تلاش سازندگان درب ضد سرقت برای استفاده از یک قفل متفاوت به حساب آورد. با این حال، قفل آژیردار جز خبر کردن همسایه‌ها و فراری دادن سارقان، امکانات دیگه‌ای به درب ضد سرقت اضافه نمی‌کرد.
    قفل‌های الکترونیکی یا دیجیتال همون چیزی بودند که دنیا انتظار داشت. یکی از ویژگی‌های جذاب قفل‌های دیجیتال، سادگی و سرعت در استفاده است. قفل دیجیتال این امکان رو به کاربران داد که با استفاده از کدهای دسترسی (پسورد)، کارت‌های RFID یا حتی اثر انگشت، به سرعت درها رو باز کنند. این امکانات ساده، نیاز به همراه داشتن و استفاده از کلیدهای سنتی رو از بین برد.
    قفل دیجیتال رو احتمالا در درب‌های هتل، صندوق‌های امانات، کمدهای باشگاه‌ها و خیلی اماکن امنیتی دیدید (حداقل در فیلم‌های اکشن تلویزیون زیاد دیدید 📺). قفل دیجیتال، به نسبت قفل‌های عادی نتونست راه خودش رو به صنعت درب ضد سرقت باز کنه. اما ورود قفل هوشمند، همه چیز رو تغییر داد.

     

    خرید قفل هوشمند

     

    قفل هوشمند چیست؟

     

    این روزها صنعت ساختمان به سرعت به سمت هوشمندسازی حرکت میکنه. خیلی از اجزای منزل، از پرده‌ها گرفته تا هود آشپزخانه هوشمند شده‌اند و از راه دور میشه اونها رو کنترل کرد. چرا این کار رو با درب منزل انجام ندیم؟
    با پیشرفت تکنولوژی در منازل، قفل‌های دیجیتال هم به شدت هوشمند شدند. قفل‌های هوشمند، دارای امکانات اتصال به سیستم‌های هوشمند منزل هم هستند. البته چه قفل هوشمند به سیستم هوشمند منزل متصل باشه و چه به تنهایی به یک اینترنت خانگی وصل باشه، به کاربران این امکان رو میده که از طریق اپلیکیشن موبایل، وضعیت قفل منزل رو بررسی و کنترل کنند.
    در حقیقت قفل هوشمند، قفل دیجیتالی هست که امکان اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور هم به امکانات اون اضافه شده.

     

    انواع قفل دیجیتال

     

    قفل دیجیتال، قفل هوشمند، دستگیره دیجیتال یا دستگیره هوشمند؟ فرقشون چیه و کدومش درسته؟

     

    در مورد قفل هوشمند و قفل دیجیتال بالاتر توضیح دادیم. قفل دیجیتال، قفلی هست که امکان باز و بسته شدن با اثر انگشت، کارت و رمز رو داره. قفل دیجیتال آفلاین هست. اما اگر قفل دیجیتالی باشه که قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور، مثلا کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل رو داشته باشه، به اون قفل، قفل هوشمند میگن. پس قفل دیجیتال آفلاین هست و قفل هوشمد انلاین.
    حالا این دستگیره دیجیتال و دستگیره هوشمند از کجا اومدن؟ خب شما اگر به ساختار درب ضد سرقت، دقت کرده باشید؛ هر درب ضد سرقت یک قفل اصلی داره که از بیرون و داخل با کلید باز و بسته میشه. به علاوه، هر درب یک دستگیره ثابت داره که در بیرون و یک دستگیره ثابت داره که در داخل درب نصب میشه.
    در قفل‌های هوشمند، این دستگیره با قفل ترکیب و یکپارچه میشه. به همین علت گاهی به قفل هوشمند، دستگیره هوشمند هم میگن که به نظر صحیح هم میاد. چرا؟ چون در واقع، مکانیزم قفل تغییری نکرده و این دستگیره هست که هوشمند شده و وظیفه باز و بسته کردن قفل رو به عهده داره.

     

    انواع قفل دیجیتال و هوشمند

     

    از نظر مکانیزم، طراحی و کاربرد، قفل‌های دیجیتالی که قابلیت نصب بر روی درب ضد سرقت دارند، به سه گروه اصلی تقسیم میشن. قفل و دستگیره دیجیتال اهرمی، قفل هوشمند فشاری-کششی و قفل شب بند دیجیتال. در ادامه با این قفل‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

     

    قفل دیجیتال دستگیره‌ای

     

    قفل دیجیتال اهرمی (Mortise Digital Door Lock)

    این مدل قفل هوشمند، دستگیره‌ای مثل دستگیره‌های معمولی داره و به همین دلیل، بیشتر به اونها دستگیره دیجیتال یا Lever Digital Lock گفته میشه. این کلاس از قفل هوشمند، تنوع خیلی بالایی داره ولی اکثر اونها قابلیت باز شدن با اثر انگشت، کد رمز، کارت مغناطیسی، کلید مکانیکی رو دارند. بعضی از این قفل‌ها، قابلیت باز شدن از طریق بلوتوث رو هم دارند. به طور میانگین، دستگیره دیجیتال نسبت به قفل هوشمند فشاری-کششی، ارزان‌تر است.

     

     

     

    قفل هوشمند فشاری-کششی (PUSH PULL Digital Door Lock)

     

    این مدل قفل هوشمند، از ظاهری شیک‌تر و مدرن‌تر و البته کارایی بالاتری برخوردار هست. طبیعتا امکانات این مدل قفل از شرکتی به شرکت دیگه و از مدلی به مدل دیگه با هم تفاوت دارند. با این حال هر قفل هوشمند فشاری کششی، ممکنه که همه یا بخشی از این قابلیت‌‌ها رو داشته باشه:

    • قابلیت ثبت اثر انگشت
    • قابلیت ثبت رمز ورود
    • امکان اتصال به ریموت کنترل
    • امکان اتصال به تلفن همراه
    • قابلیت ثبت کارت و تگ
    • قابلیت باز شدن از طریق کلید مکانیکی جهت مواقع ضروری
    • دارا بودن چشمی دیجیتال
    • قابلیت دید در شب
    • توانایی فیلمبرداری و عکسبرداری
    • توانایی تشخیص چهره
    • دارا بودن سنسور تشخیص بدن انسان
    •  

    قفل دیجیتال ساده

     

    قفل شب بند دیجیتال

    قفل شب بند دیجیتال یا قفل دیجیتال بدون دستگیره، یک قفل دیجیتال کوچک و جمع و جور هست که در کنار قفل اصلی بر روی درب ضد سرقت نصب میشه. این قفل رو می‌توان بر روی درب اتاقی هم استفاده کنیم؛ یا حتی هر دربی که قصد افزایش ایمنی اون رو بدون تغییر در قفل اصلی داشته باشیم. این قفل‌ها هم تمام قابلیت‌های دستگیره دیجیتال رو دارند ولی اکثرا به اینترنت متصل نمیشن و هوشمند نیستند.

     

    مزایای قفل هوشمند

     

    قفل‌های هوشمند مزایای و امکانات زیادی را در اختیار شما قرار میدن. امکاناتی که شما رو وسوسه میکنه تا چند میلیونی بیشتر برای قفل درب ضد سرقت منزل خودتون هزینه کنید. به چند مورد از این مزایا در زیر اشاره شده.

     

    راحتی و آسایش

    فکر کنید که با دست‌های پر از خرید برگشتید. وقتی چند طبقه بالا رفتید و به درب خونه رسیدید، یادتون میاد که کلید رو داخل ماشین جا گذاشتید. خیلی بهتر نبود اگر قفل دیجیتال یا هوشمند داشتید و با یه کد یا اثر انگشت، درب منزل باز میشد؟

     

    امکان اتصال به خانه هوشمند

    طبیعتا اگر تعدادی از امکانات خانه هوشمند رو در منزل خودتون نصب کردید، جای خالی یه قفل هوشمند رو احساس می‌کنید.

     

    اتصال قفل هوشمند به خانه هوشمند

     

    دسترسی از راه دور

    این بار تصور کنید که مسافرت هستید. در همین روزها، اتفاقی میفته که برای برداشتن وسیله‌ای یا مدرکی، کسی باید به منزل شما سر بزنه. چه اتفاقی میفته اگر شما پیش‌بینی این اتفاق رو نکرده باشید و به کسی کلید خونه رو نداده باشید. از طرف دیگه، چه اتفاقی میفته اگر قفل هوشمند داشته باشید و به سادگی بتونید ورود و خروج افراد رو از راه دور کنترل کنید.

     

    قابلیت نظارت از طریق تلفن هوشمند

    قفل هوشمند، هر تلاش موفق و ناموفقی برای باز شدن درب منزل رو ثبت و اعلان‌ها رو مستقیماً به تلفن شما ارسال می‌کنه. اینجوری دیگه از ورود فرزندان تا تلاش دزدان برای ورود به منزل به شما خبر داده میشه.

     

    نصب آسان

    این قفل‌ها به سادگی بر روی هر نوع درب ضد سرقت نصب میشن و اکثرا میشه حتی قفل‌های قدیمی رو به قفل هوشمند ارتقا داد.

     

    عدم نیاز به ساخت کلید

    آپارتمان یا مجتمع ساختمانی خودتون رو در نظر بگیرید. چند نفر کلید ورودی ساختمان رو دارند؟ احتمالا تمام اعضای خانواده افرادی که در طی چند سال گذشته در اونجا زندگی کردند و شاید حتی دوست و فامیلشون که به هر دلیلی لازم بوده به منزل اونها تردد داشته باشند. تعداد قابل توجهی میشه؛ نه؟ حالا فکر کنید که به جای ساخت کلید فیزیکی، به این افراد کلید الکترونیکی داده میشد و بعد از اینکه از اون ساختمان رفتند، اون کد منقضی میشد. امنیت اون ساختمان چقدر بیشتر میشد؟

     

    مزایا و معایب قفل هوشمند

     

    معایب قفل هوشمند

     

    از مزایای قفل هوشمند زیاد گفته شده. اما این قفل‌ها معایبی هم دارند که هر چند کم و قابل گذشت هستند، اما باید به اونها توجه بشه.

     

    تامین انرژی

    امروزه، اکثر قفل‌های هوشمند بدون نیاز به برق و به کمک باتری کار می‌کنند. گرچه این باتری‌ها هم عمر نسبتا طولانی دارند، با این وجود باید حواستون باشه که باتری قفل هوشمند تموم نشه. البته اکثر قفل‌ها قبل از تموم شدن باتری، چندین بار آلارم خواهند داد.

     

    هزینه بالا

    طبیعتا دستگیره‌های دیجیتال و قفل‌های هوشمند حتی نسبت به بهترین قفل‌های موجود در بازار مثل کاله، از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

     

    پیچیدگی نسبی

    گرچه برای افراد جوانی که این روزها با انواع گوشی‌های هوشمند و گجت‌های الکترونیکی کار می‌کنند، کار کردن با قفل‌های هوشمند هیچ سختی نداره؛ اما شاید برای قدیمی‌ترها و افراد مسن، در روزهای اول کمی پیچیده و سخت به نظر بیاد.

     

    مقاومت در برابر آب

    مدل‌های حرفه‌ای و گران‌تر قفل هوشمند، ضد آب هستند. اما طبیعتا بعضی از مدل‌های قفل‌ و دستگیره هوشمند ممکن است در برابر آب یا شرایط محیطی خاص محدودیت داشته باشند.

     

    مشکلات فنی

    ما ایرانی‌ها همه ادعای فنی بودن و دست به آچار بودن داریم. تا اتفاقی برای وسایل خونه و از جمله قفل درب میفته، خودمون دست به کار میشیم. اما قفل‌های هوشمند دارای قطعات الکترونیکی پیچیده هستند و اگر با مشکلات فنی مواجه بشن، در مقایسه با قفل‌های معمولی نیاز به تخصص فنی بیشتر دارند. تعمیر یا تعویض این قفل‌ها ممکنه زمان‌بر و گرون باشه.

     

     

     

    نصب قفل هوشمند بر روی درب ضد سرقت

     

    معمولا قفل هوشمند، هیچ نیازی به سیم‌کشی یا برق شهری نداره و اکثر این قفل‌ها به وسیله‌ی باتری تغذیه میشن. از طرف دیگه نصب قفل هوشمند، معمولا بدون هیچ تغییری نسبت به مدل‌های معمولی قفل‌های موجود در بازار انجام میشه. با این حال، اگر تصمیم دارید که بر روی درب ضد سرقت خودتون، دستگیره هوشمند نصب کنید، در هنگام سفارش درب ضد سرقت، همکاران ما رو در جریان قرار بدید.
    از اونجا که مدل‌های قفل و دستگیره هوشمند موجود در بازار بسیار زیاد و دارای تنوع هستند، بهتره که مدل قفل دیجیتال مد نظر خودتون رو با کارشناسان فروش و تولید آگنیس چک کنید. چرا که بعضا باید در هنگام خرید دستگیره‌های هوشمند، به جهت چپ بازشو یا راست بازشو بودن درب توجه کنید. همچنین بعضی از مدل‌های درب ضد سرقت که دارای پروفیل روی درب هستند، ممکنه با دستگیره هوشمند شما انطباق نداشته باشند.
    البته از اونجا که قفل‌های هوشمند اکثرا دارای نصب رایگان هستند و گارانتی اونها بعد از نصب توسط شرکت فعال میشه، بسیاری از مشتریان ما تقاضا می‌کنند که درب رو به صورت خام تحویل بگیرند و بعد از نصب درب ضد سرقت، نصاب قفل جهت نصب و گارانتی به اونها مراجعه میکنه. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم این موضوع رو با فروشنده قفل دیجیتال خودتون چک کنید.

     

    بهترین قفل دیجیتال

     

    بهترین برند قفل هوشمند درب ضد سرقت

     

    در بازار ایران انواع برندهای ایرانی، چینی، کره‌ای و حتی اروپایی و آمریکایی قفل‌های هوشمند پیدا میشه. خیلی از این برندها، کیفیت خوبی رو ارائه میدن ولی باید در هنگام خرید به بعضی نکات مهم دقت کنید. بهترین برندهای قفل هوشمند، برندهای Yale ،SAMSUNG و Philips می‌باشند.
    اکثر قفل‌های ایرانی موجود در بازار بر مبنای پلتفرم‌های چینی و مونتاژ داخل هستند. تکنولوژی تمامی این شرکت‌ها مشابه هم هست و مهمترین عامل در انتخاب این قفل‌ها، اعتبار و سابقه واردکننده و پشتیبانی و خدمات پس از فروش اونهاست. پس حتما اگر قصد خرید برندهای چینی یا ایرانی رو دارید، به سابقه و گارانتی کالا توجه کنید.
    در زمینه طراحی و سخت افزار قفل هوشمند هم باید به این اطمینان برسید که اگر پنل‌های بیرونی توسط سارقان شکسته شد، کماکان امکان باز شدن درب وجود نداشته باشه.
    مسئله دیگه، پشتیبانی نرم افزاری قفل‌های هوشمند هست. بسیاری از شرکت‌های معتبر جهان به دلیل تحریم‌هایی که در حال حاضر برای ایران وجود داره، حاضر به ارائه خدمات به کاربران ایرانی نیستند و دسترسی به نرم‌افزار و اپلیکیشن قفل از ایران با مشکلات زیادی همراه هست. حتی در بعضی موارد، بعضی از قسمت‌ها و خدمات قفل هوشمند، مسدود هست یا اینکه در صورت بروز مشکل، در تامین قطعات و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه خواهید شد.

     

    قیمت قفل دیجیتال

     

    قیمت قفل دیجیتال

     

    قیمت قفل هوشمند بستگی به برند، مدل، آپشن‌ها و کیفیت قفل داره. در حال حاضر (آذر 1402)، ارزان‌ترین موارد موجود در بازار، قفل‌های دیجیتال اهرمی یا همون دستگیره دیجیتال هستند که کف قیمت اونها حدود 6 میلیون تومان است. قفل‌های خوب و همه چیز تموم بازار هم در حدود 20 میلیون تومان هستند.

     

    سوالات متداول

    آیا قفل هوشمند با قفل دیجیتال فرق دارد؟

    بله. قفل هوشمند علاوه بر امکاناتی که قفل دیجیتال به صورت معمول در اختیار کاربران قرار می‌دهد، امکان اتصال به اینترنت و کنترل از طریق اپلیکیشن و گوشی هوشمند را نیز دارد.

    آیا قفل هوشمند به راحتی هک می‌شود؟

    خیر. اکثر قفل‌های هوشمند با ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای طراحی شده‌اند که هک آنها را دشوار می‌کند. در واقع، بسیاری از قفل‌های هوشمند از فناوری رمزگذاری برای جلوگیری از هک کردن استفاده می‌کنند و برخی حتی دارای سیستم‌های هشدار داخلی هستند که اگر کسی بخواهد قفل را دستکاری کند به صدا در می‌آید.

    آیا نصب قفل‌های هوشمند به دلیل قیمت بالا مقرون به صرفه نیست؟

    درسته که قفل‌های هوشمند نسبت به قفل‌های معمولی بسیار گران‌تر هستند، اما برای امنیت منزل خودتون چقدر ارزش قائل هستید؟ با توجه به تنوع قفل‌های دیجیتال موجود در بازار، شما هم میتونید با توجه به بودجه خودتون، یک قفل دیجیتاب مناسب پیدا کنید.

    آیا نصب قفل هوشمند دشوار است؟

    خیر. قفل‌های هوشمند به راحتی قابلیت نصب بر روی درب ضد سرقت یا جایگزینی با قفل‌های قدیمی را دارند. اکثر شرکت‌های مطرح، خدمات نصب رایگان به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.