برای مشاوره رایگان، همین حالا تماس بگیرید

انواع روکش درب ضد سرقت

انواع روکش درب ضد سرقت
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید

    روکش درب ضد سرقت، در واقع همان بخشی از درب ضد سرقت است که به چشم می‌آید. از این رو شاید مهمترین کاربرد روکش درب ضد سرقت، افزایش زیبایی و تامین ظاهری زیبا جهت درب باشد. درب ضد سرقت دارای دو لایه روکش در دو طرف درب است. انواع روکش درب ضد سرقت از لحاظ جنس و جزئیات ظاهری، از تنوع بالایی برخوردار می‌باشند.

    با این حال، روکش‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی کلی روکش‌های چوب طبیعی و روکش‌های مصنوعی (غیر چوبی) تقسیم‌بندی کرد. انواع روکش‌های به کار رفته در درب‌های ضد سرقت به شرح زیر می‌باشند:

    روکش‌های چوب طبیعی

    روکش چوب طبیعی، یکی از زیباترین و گرانترین انواع روکش درب ضد سرقت هستند. همان‌طور که از نامشان پیداست، این دسته از روکش‌ها از چوب طبیعی درخت ساخته می‌شوند. تمامی این روکش‌ها قبل از مونتاژ نهایی درب ضد سرقت، رنگ‌آمیزی می‌شوند. یکی از نکات مهم در زمینه‌ی روکش، ضخامت آن می‌باشد. در بازار ایران از روکش‌های مختلف با ضخامت‌های متفاوتی در ساخت درب ضد سرقت استفاده می‌شود. ولی درب‌های ساخته شده در مجموعه آگنیس از روکش‌های چوب طبیعی با بالاترین ضخامت موجود در بازار بهره می‌برند. استفاده از روکش‌های بسیار نازک موجب کاهش عمر روکش و آسیب دیدن آن با اولین رنگ‌آمیزی خواهد شد. روکش‌های چوب طبیعی شامل موارد ذیل می‌باشند:

    روکش گردو

    گردو

    این روکش یکی از لوکس‌ترین، گران‌ترین و زیباترین روکش‌های درب ضد سرقت می‌باشد. روکش گردو دارای رگه‌های طبیعی در طرح خود بوده که این مسئله یکی از دلایل پرطرفدار بودن این روکش می‌باشد. رنگ روکش گردو قبل از رنگ‌آمیزی، خاکستری مایل به قهوه‌ای تا قهوه‌ای تیره می‌باشد. این روکش بافت ریزی دارد و به دلیل نقوش زیبای آن بسیار محبوب است. به دلیل گران بودن این چوب، بیشتر برای فضاهای لوکس مناسب است و برای طرح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

    روکش چوب گردو

    روکش گردو خود دارای انواع متفاوتی است که می‌توان به دو روکش گردوی آمریکایی و روکش ریشه گردو اشاره کرد. روکش ریشه گردو به علت ظاهر متفاوت و قیمت بالا، بیشتر درون قاب‌های موجود بر روی درب استفاده می‌شود تا کنتراست (تضاد) رنگی جذابی با روکش دیگر قسمت‌های درب ایجاد کند.

    برای مشاهده‌ی روکش گردو از درب‌های مدل لیام، تابان، رستا و کارا، دیدن نمایید.

    روکش بلوط

    روکش چوب بلوط

    بلوط ظاهری کلاسیک دارد. روکش‌های بلوط به دلیل بافت و جنس آن، رنگ‌پذیری بالاتری نسبت به دیگر روکش‌ها دارد. همچنین چوب بلوط به واسطه داشتن نقوش و رنگ زیبا و کیفیت بالا، در مقایسه با چوب راش گران‌تر است. رنگ روکش بلوط، قهوه‌ای روشن تا تیره با تم قرمز است. این روکش برای طرح‌های کلاسیک، نئوکلاسیک،‌ مینیمال و مدرن و ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    ریشه مازول

    روکش بلوط نیز مانند روکش گردو به جز انواع ساده، دارای مدل‌های دیگری نیز می‌باشد. یکی از انواع روکش بلوط روکش ریشه مازول است که کاربردی مشابه روکش ریشه گردو دارد.

    روکش بلوط را در ساختار درب‌های مدل رستا و گلوریا ملاحظه نمایید.

    روکش راش

    انواع روکش درب ضد سرقت - راش

    روکش راش، معروف‌ترین روکش چوب طبیعی مورد استفاده در درب‌های ضدسرقت است و از محبوبیت بالایی در بین سازندگان و خریداران درب ضد سرقت برخوردار است. این روکش علاوه بر مقاومت بالا، دارای بافت خوبی نیز می‌باشد. رنگ روکش راش، صورتی مایل به قهوه‌ای و دارای چشم و لکه‌های قهوه‌ای رنگ است. این نوع روکش به دلیل رگه‌های زیبا در بافت برای درب‌های تمام چوب مناسب است و از قیمت مناسب‌تری نسبت به چوب بلوط و چوب گردو برخوردار است و برای طرح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

    در ساختار درب‌های مدل دیبا، کسری و سه بعدی از روکش چوب راش استفاده شده است.

    روکش ترمووود

    ترمووود (ThermoWood) نوعی چوب است که طی یک فرآیند خاصِ عملیات حرارتی تهیه می‌شود. این فرآیند عملیات حرارتی که بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود موجب می‌گردد که محصول نهایی نسبت به چوب‌های عادی از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار باشد. به همین منظور چوب درخت کاج را در کوره‌های مخصوص به مدت 96 ساعت در دمای بین 180 تا 230 درجه حرارت می‌دهند. همچنین با استفاده از بخار آب مانع ترک خوردن و آسیب رسیدن به چوب در دمای بالا می‌شوند.

    این پروسه، موجب تغییرات شیمیایی و ساختاری درون چوب می‌شود و بعضی خواص و ویژگی‌های چوب را تغییر می‌دهد. از جمله‌ی این تغییرات می‌توان به باثبات بودن شکل ظاهری و ابعادی، افزایش طول عمر چوب، مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ‌ها، بهبود خاصیت عایق بودن چوب و همچنین امکان بازیافت شدن چوب ترمووود اشاره کرد. این چوب‌ها مقاومت بسیار خوبی نیز در برابر رطوبت دارند؛ به طوری که احتمالا چوب ترمووود را در محیط‌های مرطوب مانند استخر و سونا مشاهده کرده‌اید. از دیگر کاربردهای این نوع چوب، استفاده در آلاچیق،‌ روف گاردن، کف‌پوش و دیوارپوش، فضای داخلی و دکوراسیون و به طور کلی تمامی فضاهای باز و نماهای چوب که با هوا و رطوبت سر و کار دارند، می‌باشد.

    یکی دیگر از کاربردهای چوب ترمووود، استفاده به عنوان روکش درب‌های ضد سرقت است. هنگامی که از چوب ترمووود به عنوان روکش استفاده شود، با توجه به ضخامت این چوب، نیازی به استفاده از رویه در ساختار درب نمی‌باشد؛ زیرا ترمووود، نقش روکش و رویه را به طور همزمان ایفا می‌کند.

    ترموود

    درب‌های آریا ترمو وود و آرسام دارای روکش ترمووود هستند.

    دیگر انواع روکش چوب طبیعی

    از دیگر انواع روکش درب ضد سرقت می‌توان به روکش چوب طبیعی همچون روکش چوب‌های ملچ، زیتون، زبان گنجشک، صنوبر، افرا، توسکا (روسی) اشاره کرد. بسیاری از این روکش‌ها بسیار گران‌قیمت و کمیاب هستند و تنها در درب‌های خاص و سفارشی کاربرد دارند.

    روکش‌های مصنوعی

    این روکش‌ها از نظر کاربرد مشابه روکش چوب طبیعی می‌باشند. روکش مصنوعی نسبت به روکش چوب طبیعی قیمت بسیار مناسبی داشته و از این رو برای استفاده در درب‌های اکونومی بسیار مناسب می‌باشند. روکش‌های مصنوعی دارای انواع مختلفی هستند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

    روکش پی وی سی (PVC)

    انواع روکش درب ضد سرقت - pvc

    پی وی سی با نام علمی پلی وینیل کلراید،‌ نوعی پلاستیک است که به دلیل استحکام، قابلیت انعطاف بالا و در دسترس بودن، در صنایع مختلف مانند صنعت چوب کاربرد بسیاری دارد. همچنین این روکش‌ها نیاز به رنگ پوششی نداشته و از نظر طرح و رنگ تنوع بالایی دارند. این نوع روکش با استفاده از چسب مخصوص و درون دستگاه بر روی ام دی اف خام وکیوم می‌شود. روکش PVC از دوام نسبتا خوبی در برابر رطوبت برخوردار بوده و قابل شستشو و نظافت می‌باشد ولی در برابر گرما و نور خورشید به مرورر زمان بین می‌رود.

    در ساختار درب‌های مدل ونوس و ونوس پلاس از روکش پی وی سی استفاده شده است.

    روکش لامینوکس

    لامینوکوس

    روکش لمینکوس یا ملامینه نوعی روکش لمینت است که درون دستگاه‌های مخصوص و تحت شرایط خاصی بر روی رویه MDF  پرس شده و چسبانده می‌شود. این نوع روکش، برخلاف روکش PVC از مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید برخوردار بوده و تا حدی ضدخش می‌باشد.

    در ساختار درب‌های مدل آریا لمینوکس و ماهور از روکش لامینوکس استفاده شده است.

    روکش هایگلاس

    هایگلاس

    احتمالا با واژه‌ی های‌گلاس (هایگلس) در زمینه چوب‌های ام‌دی‌اف و کابینت آشنایی دارید. این نوع روکش در صنایع درب ضد سرقت نیز کاربرد دارد. روکش هایگلاس سطحی صاف و براق داشته و تا حد زیادی ضدخش می‌باشد. همچنین این روکش تنوع رنگ بالایی داشته و به دلیل براق بودن، جلوه‌ی زیبایی به درب ضد سرقت می‌بخشد.

    روکش فلز

    روکش فلزی درب ضد سرقت

    یکی دیگر از از انواع روکش درب ضد سرقت، روکش فلزی است. درب‌های ضد سرقت اگرچه ایمنی بالا و مقاومت خوبی در برابر سارقان دارند، عموما در برابر رطوبت و نور آفتاب ضعیف و بی‌دفاع هستند. به همین منظور درب‌های ضد سرقت فلزی طراحی و ساخته شدند. درب ضد سرقت فلزی، ضمن افزایش ایمنی، مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و رطوبت دارد. در ساختار درب‌های فلزی، در سمت بیرونی از روکش فلزی و در سمت داخلی از روکش چوب طبیعی استفاده می‌گردد. روکش فلزی توسط رنگ کوره‌ای یا همان رنگ الکترواستاتیک پودری رنگ‌آمیزی می‌شود و تا حد زیادی ضد خش می‌باشد.

    برای دیدن روکش فلزی، از درب‌های دو قاب لوزی و دیپلمات دیدن نمایید.

    روکش شیشه

    روکش شیشه ای درب ضد سرقت

    شیشه از گذشته تاکنون به عنوان بخشی از نمای درب‌های قدیمی و همینطور درب‌های ضد سرقت کلاسیک و لوکس به کار می‌رود. با این وجود به تازگی در درب‌های مدرن از شیشه سکوریت به عنوان روکش درب استفاده می‌شود. شیشه می‌تواند به طور کامل روی درب را بپوشاند یا در ترکیب با دیگر انواع روکش مورد استفاده قرار گیرد. طبیعتا شیشه‌ای که در درب ضد سرقت استفاده می‌شود از نوع شیشه سکوریت بوده و مقاومت بالایی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.