برای مشاوره رایگان، همین حالا تماس بگیرید

ساختار درب ضد سرقت

ساختار درب ضد سرقت
  • سال‌ها قبل، افراد برای افزایش امنیت و جلوگیری از ورود سارقان به منزل خود، راهکارهای متفاوتی را انتخاب می‌کردند. در این زمینه می‌توان به روش‌هایی چون استفاده از درب‌های آکاردئونی و قفل‌های خاص، اشاره کرد. اما در سالیان اخیر و با ورود درب ضد سرقت به صنعت ساختمان، تنها کار سخت باقی‌مانده برای سازندگان و صاحبان منازل، انتخاب از بین مدل‌های متنوع درب‌های ضد سرقت است. اما درب ضد سرقت با درب معمولی چه تفاوتی دارد؟ از مهم‌ترین تفاوت‌های درب ضد سرقت با درب‌های معمولی می‌توان به امنیت بالاتر، زیبایی، دوام و قیمت بیشتر اشاره کرد. گروه صنعتی آگنیس درب، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های تولیدکننده‌ی درب ضد سرقت در ایران است که درب‌های ضد سرقت را در مدل‌های متنوع تولید می‌نماید. آشنایی با ساختار درب ضد سرقت مهم‌ترین نکته قبل از خرید درب ضد سرقت می‌باشد.

    به طور کلی درب‌های ضد سرقت برخلاف درب‌های معمولی در مقابل هرگونه فشار، برش، اهرم و دستکاری قفل دارای ایمنی بالایی هستند. این درب‌ها در مقابل گرما و سرما و نیز صدا عایق خوبی می‏باشند. از دیگر ویژگی‌های خاص درب ضد سرقت می‏توان به طراحی خاص اجزای آن شامل ساختار درب ضد سرقت، لولاها، چهارچوب، قفل و همچنین جنس اجزای درب اشاره کرد. ابعاد استاندارد درب‌های ضد سرقت، 105 در 210 سانتی‌متر و 110 در 210 سانتی‌متر است. با این حال در مجموعه‌ی آگنیس، امکان سفارشی‌سازی انواع درب‌های ضد سرقت با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر نیز وجود دارد.

    درب ضد سرقت از دو بخش اصلی چهارچوب (چارچوب) و لنگه تشکیل می‌گردد. هر یک از این دو بخش نیز دارای اجزای مختلفی می‌باشند. در ادامه با معرفی ساختار درب ضد سرقت، بیشتر به تفاوت‌های این نوع درب با درب‌های معمولی پی خواهید برد.

     

    چهارچوب

    چهارچوب درب ضد سرقت شامل یک تیرک افقی در بالا و یک تیرک افقی در کف و دو تیرک عمودی در دو طرف قاب است که درون دیوار قرار می‌گیرد. در بازار ایران ضخامت فلز چارچوب  از 7/0 میلی‌متر شروع می‌شود. در مجموعه آگنیس، حداقل ضخامت چارچوب در نمونه اکونومی 1 میلی‌متر و در انواع درب‌های لوکس و لابی تا 2 میلی‌متر قابل افزایش است. طبیعی است که ضخامت ورق چهارچوب، تأثیر زیادی در استحکام درب دارد.

    چهارچوب درب ضد سرقت

    در اصطلاح، به قطر یا پهنای چهارچوب درب، کف چهارچوب می‌گوییم. اندازه‌ی کف چهارچوب از 12 سانتی‌متر شروع و تا 30 سانتی‌متر قابل اجرا می‌باشد. در مجموعه‌ی آگنیس، به منظور حفظ امنیت و استحکام درب‌های تولیدی، شروع کف کار از 14 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین مقادیر بالاتر از عرف بازار (18 سانتی‌متر) نیز به صورت سفارشی ساخته می‌شود.

    یکی از مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده‌ی چهارچوب درب، بخش ضد دیلم است. ضد دیلم یک لبه‌ی اضافه در روی کلاف فلزی درب و یک تورفتگی به اندازه‌ی لبه اضافه کلاف درب روی چهارچوب است. در هنگام بسته شدن درب، این لبه‌‌ی اضافه، داخل فرورفتگی چارچوب می‌رود و مانع از قرار گرفتن دیلم یا کارت را مابین درب و چارچوب می‌شود.

     

    ضد دیلم

     

    از دیگر اجزای چهارچوب درب می‌توان به لولاها و درزگیر اشاره کرد. درب ضد سرقت، با توجه به مدل و وزن، 4 یا 5 عدد لولا دارد. این لولا‌ها به چهارچوب و کلاف لنگه جوش داده شده‌اند. درزگیر یا فیتیل‌ یا زوار، از جنس لاستیک یا چسب می‌باشد. درزگیر بر روی تمامی چارچوب‌ها و به منظور جلوگیری از عبور هوا، گرد و غبار و صدا از بین چهارچوب و لنگه درب نصب می‌گردد.

     

    لنگه

    لنگه‌ی درب ضد سرقت، همان قسمت اصلی و متحرک درب است که از طریق لولا به چهارچوب متصل می‌شود. بیش از نود درصد از آنچه از درب ضد سرقت در معرض دید عموم قرار دارد، لنگه‌ی درب است. به همین دلیل، ظاهر لنگه‌ نقش مهمی در زیبایی درب بازی می‌کند. در ادامه به معرفی ساختار لنگه‌ی درب ضد سرقت می‌پردازیم:

     

    1) کلاف

    کلاف را می‌توان شاسی اصلی لنگه‌ نامید که تمام اجزای ساختار داخلی لنگه بر روی آن نصب می‌شوند. کلاف از چهار بخش فولادی مستحکم تشکیل شده است که به صورت یک باکس محکم تمام اجزای داخلی درب را در خود جای می‌دهد.

    بر این اساس،‌ طبیعتا هر چه کیفیت و استحکام کلاف بالاتر باشد، به همان میزان، امنیت و استحکام لنگه و در نتیجه درب ضد سرقت نیز بیشتر خواهد بود. ضخامت ورق فولادی کلاف نیز مانند ضخامت چهارچوب، از 0/7 میلی‌متر آغاز می‌شود. ضخامت کلاف درب‌های تولیدی در مجموعه آگنیس، در مدل‌های اکونومی از یک میلی‌متر شروع شده و در مدل‌های لوکس 1/5 بوده و در مدل‌های سوپرلوکس تا دو میلی‌متر قابل افزایش است.

     

    لنگه

    2) قوطی‌کشی

    برای امنیت و استقامت بیشتر درب، تعدادی پروفیل فولادی از جنس و ضخامت کلاف درب به صورت عمودی و افقی به کلاف جوش داده شده‌اند. به ترکیب این پروفیل‌‌ها، قوطی‌کشی یا پروفیل‌کشی گفته می‌شود. قوطی‌کشی باعث افزایش استحکام شاسی درب ضد سرقت شده و از تاب برداشتن و کج شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین با وجود قوطی‌کشی، عبور مستقیم از میان درب تقریبا غیرممکن می‌شود. هر چه تعداد پروفیل‌های به کار رفته در قوطی‌کشی بیشتر باشد، درب ضد سرقت از کیفیت بالاتری برخوردار است.

     

    3) ورق فولادی

    تقریبا جایی در وسط کلاف، یک ورق فولادی قرار می‌گیرد. طبیعتا هر چه این ضخامت بیشتر باشد، امنیت درب ضد سرقت بیشتر خواهد بود. در بازار از انواع مختلف ورق فلزی با ضخامت‌های متفاوت در ساختار درب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین این ورق‌ها، در اندازه‌های مختلف بر روی کلاف نصب می‌شوند. به طور مثال اندازه‌ی بعضی از ورق‌های فولادی، ربع مساحت کلاف لنگه می‌باشد یا بعضی دیگر نیمی از مساحت لنگه را پوشش می‌دهند.

     

    ورق سرتاسری

    4) پشت قفلی

    پشت قفلی یا محافظ قفل، یک محفظه‌ی ساخته شده از ورق فولادی است که در دو سمت کلاف درب نصب شده و قفل درب ضد سرقت درون آن قرار می‌گیرد. کاربرد پشت قفلی، محافظت از قفل می‌باشد تا سارقان نتوانند با استفاده از پتک یا وسایل دیگر به قفل ضربه زده و آن را بشکنند.

     

    پشت قفلی و لچکی

    5) لچکی

    لچکی‌ها، پروفیل‌هایی از جنس پروفیل قوطی‌کشی هستند که به صورت مورب در چهار گوشه‌ی کلاف درب جوش داده می‌شوند تا استحکام کلاف به بالاترین مقدار ممکن برسد.

     

    6) ضد دیلم

    در بخش چهارچوب درب ضد سرقت به ضد دیلم اشاره شد. در واقع ضد دیلم یکی از اجزای درب ضد سرقت است که از دو جزء تشکیل شده است. یک جزء آن یک لبه‌ی اضافه روی لنگه‌ی درب است و جزء دیگر، یک تو رفتگی به اندازه‌ی همان لبه‌ی اضافه است که بر روی چهارچوب درب قرار دارد. ترکیب این دو لبه و فرورفتگی، بخش ضد دیلم را می‌سازد. ضخامت ورق ضد دیلم با ضخامت ورق کلاف درب برابر می‌باشد.

     

    7) عایق

    فضای خالی موجود بین ورق فلزی و رویه درب ضد سرقت، معمولاً توسط یک عایق از جنس پشم سنگ و یا پشم شیشه پر می‌گردد. این امر باعث می‌شود تا درب ضد سرقت، عایق صدا و گرما نیز باشد.

     

    پشم سنگ و پلاستوفوم

     

    پشم سنگ نسبت به پلاستوفوم، عایق بسیار بهتری در برابر صدا و حرارت می‌باشد؛ به همین دلیل از قیمت بسیار بالاتری نیز برخوردار بوده و استفاده از آن تنها در درب‌های لوکس توجیه اقتصادی دارد.

     

    8) روکش

    روکش درب ضد سرقت، در واقع همان بخش چوبی از درب ضد سرقت است که دیده می‌شود. درب ضد سرقت دارای دو لایه روکش در دو طرف درب است. روکش درب ضد سرقت از لحاظ جنس و جزئیات ظاهری، بسیار متنوع می‌باشد. با این حال، روکش‌ها شامل سه دسته‌ی کلی روکش‌های چوبی، چوب مصنوعی و غیرچوبی می‌باشند.

     
    روکش‌های چوب طبیعی

    این دسته از روکش‌ها از چوب طبیعی درخت ساخته می‌شوند. تمامی این روکش‌ها قبل از استفاده در درب ضد سرقت، رنگ‌آمیزی می‌شوند.

     

    روکش چوب گردو: این روکش یکی از لوکس‌ترین، گران‌ترین و زیباترین روکش‌های درب ضد سرقت می‌باشد. به دلیل گران بودن این چوب، بیشتر برای فضاهای لوکس مناسب است و برای طرح‌های کلاسیک و نئوکلاسیک استفاده می‌شود.

     

    روکش چوب بلوط: بلوط ظاهری کلاسیک دارد. چوب بلوط سفید دارای نقوش متقارن و فاقد گره می‌باشد و به همین دلیل رنگ‌پذیری خوبی نیز دارد. چوب بلوط به واسطه داشتن نقوش و رنگ زیبا و کیفیت بالای این نوع در مقایسه با چوب راش گران‌تر است. رنگ روکش بلوط، قهوه‌ای روشن تا تیره با تم قرمز است.

     

    روکش چوب راش: روکش راش، معروف‌ترین روکش چوبی طبیعی مورد استفاده در درب‌های ضد سرقت است و از محبوبیت بالایی در بین سازندگان و خریداران درب ضد سرقت برخوردار است. این نوع روکش از قیمت مناسب‌تری نسبت به چوب بلوط و چوب گردو برخوردار است.

     

    روکش راش، بلوط و گردو

     

    چوب ترمووود: ترمووود (ThermoWood) نوعی چوب است که طی یک فرآیند خاصِ عملیات حرارتی تهیه می‌شود. این فرآیند عملیات حرارتی که بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌شود موجب می‌گردد که محصول نهایی نسبت به چوب‌های عادی از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار باشد.

    این چوب‌ها مقاومت بسیار خوبی نیز در برابر رطوبت دارند. یکی از کاربردهای چوب ترمووود، استفاده به عنوان رویه درب‌های ضد سرقت است. هنگامی که از چوب ترمووود به عنوان رویه استفاده شود، با توجه به ضخامت این چوب، نیازی به استفاده از روکش  در ساختار درب نمی‌باشد؛ زیرا ترمووود، نقش روکش و رویه را به طور همزمان ایفا می‌کند.

     
    روکش‌های چوب مصنوعی

    روکش چوب مصنوعی با استفاده از چسب مخصوص و درون دستگاه بر روی ام دی اف خام وکیوم می‌شود. همچنین این روکش‌ها نیاز به رنگ پوششی نداشته و از نظر طرح و رنگ تنوع بالایی دارند. روکش مصنوعی نسبت به روکش چوب طبیعی قیمت بسیار مناسبی داشته و از این رو برای استفاده در درب‌های اکونومی بسیار مناسب می‌باشند.

     

    لمینوکس و PVC پی وی سی

     

    در زمینه روکش‌های مصنوعی می‌توان به روکش‌های لامینوکس، پی وی سی (PVC) و های‌گلاس اشاره کرد. PVC از دوام زیادی در برابر رطوبت برخوردار بوده و قابل شستشو و نظافت می‌باشد ولی در برابر گرما و نور خورشید خیلی زود از بین می‌رود. روکش‌های لامینوکس یا لمینت برخلاف PVC از مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید برخوردار می‌باشد.

     
    • روکش‌های غیرچوبی: این دسته شامل روکش‌های فلزی و انواع دیگری از روکش‌ها می‌شود که بیشتر در درب‌های مدرن به کار می‌روند.

    روکش فلزی: درب‌های ضد سرقت اگرچه ایمنی بالا و مقاومت خوبی در برابر سارقان دارند، عموما در برابر رطوبت و نور آفتاب ضعیف و بی‌دفاع هستند. به همین منظور درب‌های ضد سرقت سری فلزی طراحی و ساخته شدند. روکش فلزی از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و رطوبت برخوردار است. معمولا در ساختار درب‌های فلزی، در سمت بیرونی از روکش فلزی و در سمت داخلی از روکش چوب طبیعی استفاده می‌گردد.

     

    روکش های‌گلاس: احتمالا با واژه های‌گلاس یا هایگلس در زمینه چوب‌های ام‌دی‌اف و کابینت آشنایی دارید. روکش هایگلاس درب ضد سرقت نیز مشابه همان جنس می‌باشد و در ساخت درب‌های مدرن به کار می‌رود. این روکش سطحی صاف و براق داشته و تا حد زیادی ضدخش می‌باشد. این روکش تنوع رنگ بالایی داشته و به دلیل براق بودن، جلوه‌ی زیبایی به درب ضد سرقت می‌بخشد.

     

    9) رویه

    رویه درب ضد سرقت، در حقیقت یک ام‌دی‌اف خام است که روکش درب بر روی آن چسبانده می‌شود. با توجه به ضخامت کم روکش، رویه اهمیت بالایی در زیبایی و استحکام درب ضد سرقت دارد. یکی از نکات مهم در زمینه‌ی رویه درب ضد سرقت، ضخامت ورق رویه می‌باشد. ضخامت رویه‌های موجود در بازار 5، 8 و 10 میلی‌متر می‌باشد. با این وجود، کارخانه‌ی آگنیس برای درب‌های سوپرلوکس خود از رویه 16 میلی‌متری و برای درب‌های دیگر از رویه 8 میلی‌متری با کیفیت استفاده می‌کند.

     

    10) رنگ

    رنگ یکی از مهمترین بخش‌های یک درب ضد سرقت است که اگر چه تاثیری در امنیت درب ضد سرقت ندارد، ولی به دلیل تاثیری که در زیبایی درب و هارمونی آن با محیط و دکوراسیون منزل دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی درب ضد سرقت در دو بخش متفاوت رنگ‌آمیزی می‌شود.

    بخش اول رنگ‌آمیزی، ساختار فلزی چهارچوب و لنگه است. قسمت‌های فلزی درب پس از جوشکاری و اتصال به یکدیگر وارد کوره شده و در آنجا با رنگ پودری الکترواستاتیک رنگ می‌شوند. در بخش دوم، اجزای چوبی درب ضد سرقت نیز رنگ‌آمیزی می‌شوند. جنس رنگ مورد استفاده در این بخش،‌ پلی اورتان می‌باشد. رنگ پلی‌اورتان از مقاومت بالایی در برابر شرایط نامطلوب محیطی برخوردار است.

     

    11) قفل‌ها

    قفل‌ها، قلب درب ضد سرقت هستند. هر چقدر هم که بر روی امنیت یک درب ضد سرقت کار کرده باشیم، اگر در نهایت از یک قفل ضعیف استفاده شود، تمام تلاش‌ها بر باد می‌رود. قفل‌ درب ضد سرقت از نظر تعداد و طراحی و مدل، تنوع بالایی دارد. به طور کلی سه مدل قفل در یک درب ضد سرقت به کار می‌رود که شامل قفل اصلی، قفل شب بند و قفل پستچی می‌باشد. قفل اصلی در تمامی درب‌ها نصب می‌شود. ولی قفل‌های شب بند و پستچی به صورت اختیاری و به صورت آپشن به درب‌ها اضافه می‌شوند. در مجموعه آگنیس تمامی درب‌های مدرن، لوکس و سوپرلوکس، هر سه قفل اصلی، شب‌بند و پستچی را دارا می‌باشند. ما در آگنیس، از برند کاله که یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین برند‌های قفل است، استفاده می‌کنیم.

     
    الف) قفل اصلی

    قفل اصلی یا مرکزی، مهمترین قفل مورد استفاده در درب ضد سرقت است. این قفل در انواع مختلفی چون قفل مونوبلاک (سه زبانه)، قفل چنگکی،‌ قفل گاو‌صندوقی، ‌آژیردار،‌ مولتی سیستم، ‌نیمه مرکزی و یا هوشمند در درب ضد سرقت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

     

    قفل کاله، قفل هوشمند، قفل چنگکی، قفل گاوصندوقی

    ب) قفل شب بند

    در سالیان اخیر و با افزایش سرقت از منازل، بسیاری از افراد تمایل دارند که هنگامی که در منزل حضور دارند یا در هنگام استراحت شبانه، درب منزل را قفل نمایند. از طرف دیگر همه ما دوست داریم تمامی کارها را به سادگی و در کمترین زمان ممکن انجام دهیم و قفل کردن درب از داخل و باز کردن مجدد آن، مستلزم صرف وقت و استفاده از کلید می‌باشد. اینجاست که قفل شب‌بند به کار می‌آید. با استفاده از قفل شب بند، قفل کردن درب ضد سرقت از داخل منزل تنها با چرخش یک زبانه امکان‌پذیر است.

     
    ج) قفل پستچی

    احتمالا شما هم قفل‌های زنجیری متصل به پشت درب‌های قدیمی را دیده‌اید. این قفل‌ها که اخیرا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، قفل پستچی نام دارند. با انداختن انتهای زنجیر به درون حلقه‌ی قرار گرفته بر روی چهارچوب، درب به مقدار خیلی کم و تنها به اندازه‌ی عبور یک نامه یا بسته‌ی پستی کوچک، باز می‌شود. دلیل نام‌گذاری این مدل قفل به نام قفل پستچی نیز همین مسئله می‌باشد. استفاده از قفل پستچی در هنگام باز کردن درب، مانع از دیده شدن کامل خانه توسط فرد پشت درب می‌شود. در هنگامی که فردی ناشناس پشت درب باشد و بخواهید در هنگام باز کردن درب،‌ احتیاط را چاشنی کار کنید، قفل پستچی بسیار مفید و کاربردی می‌باشد.

     

     

    با گذشت زمان، طراحی قفل پستچی از نوع زنجیری به نوع حلقه‌ای تغییر یافت. در مدل جدید و با جایگزین شدن زنجیر با یک حلقه‌ی فولادی، با چرخاندن یک زبانه‌ی قفل از داخل منزل، درب به راحتی قفل شده ولی از خارج درب امکان باز شدن آن وجود ندارد. قفل پستچی به عنوان یک آپشن بر روی تمامی درب‌های مدرن و لوکس آگنیس قرار دارد.

    اگر علاق دارید در مورد قفل درب ضد سرقت بیشتر بدانید، مقاله‌‌ی آگنیس در مورد قفل درب ضد سرقت را مطالعه کنید.

     

    12) یراق آلات

    یراق‌آلات یکی از اجزای تکمیلی درب ضد سرقت هستند؛ به این معنی که نبودشان اختلالی در عملکرد درب ایجاد نخواهد کرد ولی وجود یراق‌آلات به زیبایی، کارایی و حتی امنیت درب ضد سرقت می‌افزاید. یراق آلات مورد استفاده در درب ضد سرقت شامل دستگیره، رزت، دستگیره، چشمی و درکوب می‌باشد که با هر یک بیشتر آشنا خواهیم شد:

    دستگیره: دستگیره‌ها در دو طرف درب ضد سرقت نصب می‌شوند و از نظر جنس و ظاهر تنوع بالایی دارند. طبیعتا انتخاب دستگیره‌ی درب ضد سرقت به گونه‌ای صورت می‌گیرد که مطابق با جنس و استایل درب مورد نظر باشد.

     

    رزت: رزت یکی از مهمترین اجزای ساختار درب ضد سرقت است که معمولا مورد غفلت واقع می‌شود. رزت، ایمنی قفل را افزایش داده و از شکستن و یا سوراخکاری آن جلوگیری می‌کند. عموما رزت‌های مورد استفاده در درب ضد سرقت از جنس‌های زاماک، آلومینیوم و فولاد هستند که بهترین نوع آن رزت فولادی ضد برش می‌باشد.

     

    رزت روزت

     

    چشمی: چشمی یکی از یراق‌آلات اختیاری است که بنا بر درخواست خریدار بر روی درب ضد سرقت نصب می‌شود. با این حال چشمی می‌تواند در بسیاری مواقع کارایی داشته باشد. طول و زاویه دید چشمی از مهمترین عوامل در انتخاب چشمی هستند.

     

     

    درکوب: درکوب هم از یراق‌آلاتی است که در به طور معمول در ساختار درب ضد سرقت قرار ندارد و به درخواست خریدار بر روی درب نصب می‌شود. طبیعتا درکوب بیشتر با ظاهر درب‌های کلاسیک همخوانی دارد و استفاده از آن در درب‌های مدرن مرسوم نیست.

     

     

    در این مقاله با ساختار درب ضد سرقت آشنا شدید تا بتوانید در هنگام خرید درب ضد سرقت انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. برای خرید انواع درب ضد سرقت اکونومی، لوکس، مدرن و لابی می‌توانید از فروشگاه درب ضد سرقت آگنیس دیدن فرمایید.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.